Пошук причини булінгу серед учнів дає змогу говорити про багатоаспектність проблеми. Серед них важливе місце відводиться і батьківському недовихованню, і середовищу закладів освіти, і, на думку автора, прикладами булінгу серед педагогів. Ні для кого не є таємницею, що у вчительських колективах часто циркулюють фрази, які стосуються діяльності молодих педагогів, "ти не вчитель", "попрацюєш 40 років - тоді будеш вчителем", "ти нічого не знаєш", "я (досвідчений вчитель) тут найкраще знаю що і як, і тебе буду вчити" тощо. У давні, радянські часи, це була своєрідна школа молодого педагога, метою якого ставало довести його до "розуму". Але й молоді вчителі були поколінням "бебі-буму", і радянська система була замкнута та консервативна. Та й куди молодий вчитель піде зі школи. Отож, можна було сісти на шию і ноги звісити, а такі фрази були "виховними".
Минуло 30-40 років і світ, і Україна, і покоління молодих педагогів помінялися. Україна стала відкритою, педагога нічого не тримає залишатися на роботі, світ відкритий і можна рухатися у будь-яких напрямках, заробітна плата молодого вчителя теж не набагато відрізняється від зарплати прибиральниці...
Але спілкування і надалі молодих і досвідчених стає на рівні знаменитого "ти - начальник, я - дрень". Молодий педагог не хоче бути другим, а тому або намагається продемонструвати власну компетентність і якість викладання, або просто пише заяву і переходить в інший заклад освіти чи в іншу сферу, або байдужіє і не проявляє ініціативи, або прагне відстояти власну гідність і права на власну педагогічну творчість, що може призводити до "конфліктів" та непорозумінь. Про це і багато іншого можна прочитати у статті "Булінг в учительськів: як розпізнати і запобігти"
І знову наша педагогічна та психологічна наука у глибоких нетрях. Про проблему адаптації молодих спеціалістів в колективах - мобінг у нас "науковці" не говорять. Хоч МОН України постійно говорить про підняття престижу педагога. Але коли мова йде про причини, то, крім заробітної плати, неготовності молодого вчителя, далі мова не ведеться. А перше запитання, яке логічне і доцільне, що потребує з'ясування: "Наскільки комфортно молодму вчителю у школі?" Діти-міленіали, а саме вони йдуть у школи, мають принципово іншу психологічну систему. Вони - продукт виховання іншого суспільного періоду - незалежної України, а тому і внутрішньо особисті стосунки у педагогічному колективу теж потребують трансформації та перегляду...
"Від цькувань не застраховані й
учителі. Ба більше, це одна з професій, в якій він зустрічається
найчастіше. Згідно з американським дослідженням від 2013 року, 23% усіх
постраждалих від булінгу працюють в сфері освіти. У топ-3 сфер також
охорона здоров’я і держслужба".
"Мобінг – це своєрідний психологічний тероризм із словесними
атаками від колег або роботодавця".
Напопулярнішими способами є
- чутки,
- дискредитація,
- ізоляція,
- залякування
- ігнорування людини.
Зазвичай мобінг починається, як
невинна гра.
Наприклад, одного разу колеги їй нібито м’яко натякнуть, що навряд чи в
такому молодому віці можна бути хорошим педагогом. В іншому –
“забувають” сказати про нараду.
Людина скромно промовчить. А цькування й ізоляція тим часом наберуть
обертів. Адже кривдникам стане зрозуміло, що в людини високий поріг
толерування емоційного насильства.
Тому варто засвоїти перше правило, як
запобігти мобінгу:
- потрібно чітко показувати свої межі й обговорювати,
що є прийнятним, а що ні.
Якщо людина “погоджується” приймати нездорову
критику і приниження, то їх ставатиме тільки більше.
До мобінгу часто призводять заздрість або страх конкуренції
із новачком. До прикладу, новоприбулий учитель – дуже молодий,
енергійний й ініціативний. Це може стати приводом для початку цькувань і пліток з боку колективу.
Під час анонімного опитування у Сполучених Штатах директори самі
зізнавалися, що йдуть на всілякі хитрощі й маніпуляції, аби спекатися
педагога. Наприклад, вчителю хімії, який блискуче викладає свій предмет,
дають викладати іншу дисципліну, в якій він погано розбирається. Це
посилює тиск і водночас знижує впевненість учителя у своїх силах. А
директору – дає привід для частих перевірок та критики роботи. Як сказав
один американський директор: “Треба зробити середовище настільки некомфортним, що вчитель сам благатиме вибратися з нього геть”.
Мобінг призводить до серйозних психологічних та психосоматичних
захворювань, які роблять людину безсилою і руйнують її самооцінку. Якщо
день за днем на людину сипати критичні й саркастичні коментарі, не
підтримувати та ізолювати від інших, то вона мимохіть починає
сумніватися у своїй компетенції і тому, чи дійсно вона хороший фахівець.
Людина вірить, що все, що про неї говорять кривдники, – правда.
Мобінг має ефект доміно, адже негативно впливає не лише на жертву,
але й на її найближче оточення – сім’ю, друзів, колег, з якими вона в
дружніх стосунках. Учительський мобінг ще й згубно впливає на учнів.
Такі вчителі перестають бути уважними, терплячими, толерантними й
турботливими щодо своїх учнів. Вони більше схильні користуватися
авторитарними, застарілими та неефективними методами навчання. Таким
учителям набагато важче концентруватися на роботі й готуватися до
уроків. В одному із американських досліджень йдеться про те, що
постраждалі від мобінгу всіма силами намагаються уникати роботи чи
перебування у школі, де їх принижують.Створення здорового робочого клімату – відповідальність роботодавця. Однак, коли трапляються конфлікти, і їх потрібно вирішувати, часто начальники намагаються не брати в цьому участі. Їм може здаватися, що все має вирішуватися в самому колективі, а до директора це не має жодного стосунку.
Тож як бути, щоб не потрапити в пастку мобінгу і не стати його жертвою? Ось п’ять порад:
- Починаючи роботу в новій школі, варто одразу зарекомендувати себе як сильну і впевнену в собі особистість. Це дасть зрозуміти колективу, що у вас є стержень, а, отже, роль жертви – не про вас.
- Налаштуватися на хвилю колективу – тобто не шокувати його зухвалою чи екстравагантною поведінкою.
- Зберігати з колегами ділові стосунки і не намагатися одразу стати з ними запанібрата. Придивіться до тих, хто поруч з вами, вивчайте людей, але не поспішайте завойовувати авторитет чи всім подобатися. До вас теж придивляються і роблять висновки, яка ви людина і чи є у вас слабкі місця.
- Виконувати свою роботу бездоганно, щоб до її якості не могли придертися. А, отже, нівелювати можливості для критики чи глузувань.
- Жертвою мобінгу або своєрідним цапом-відбувайлом найчастіше стають ті, хто показують боязкість і надмірну скромність. Адже такі не зможуть постояти за себе і не наважаться розповісти про конфлікт керівництву. Тому іще раз: впевненість у собі і професіоналізм. Ці якості слугують найкращим захистом від булінгу на робочому місці.
Немає коментарів:
Дописати коментар