Загальна кількість переглядів сторінки

пʼятницю, 7 липня 2017 р.

ПРО ВНЗ, ВСТУПНУ КАМПАНІЮ І майбутнє...

Той скандал, який розгорівся стосовно 150 балів для вступу на медичні спеціальності і обговорення його громадськістю та реакція зі сторони міністерств, змушує задуматися над тим, що, видається далеким від окресленої проблеми...
Скільки у нас громадян мають вищу освіту?.. Точної цифри немає, але біля 70% від усього населення України.... Це не набагато менше, аніж, наприклад, в Японії. Тільки чомусь японська держава живе багато, а ми бідно?
Друге, скільки у нас виших навчальних закладів? Число коливається від 750 до 800... А вони нам геть-таки УСІ ПОТРІБНІ? Вони забезпечують конкурентнспроможною   вищою освітою, дають можливість працювати за спеціальністю і т.д. Питання зависло у повітрі.
МОН України у 2014 році заявило, що буде працювати над зменшенням внз. НАвіть прозвітувало, що закрили 60 чи 80 внз (хоч це були відокремлені структурні підрозділи, філіали, мініатюрні приватні внз "під когось"). Навіть оголосили про об'єднання внз, хоч механізмів не продумали, але декларували...
А далі все стихло.... В одній статті "Експресу" зазначалося, що абітурієнт у нас "балуваний" - у нього ЗАВЖДИ є можливість вступити у внз і отримати диплом бакалавра чи магістра... Що означає оте "балуваний" - кількість вищих навчальних закладів можуть сміливо дати змогу вступити всім, хто має відповідну кількість балів, чи хто немає.... Бо вишів не зменшується - конкуренції немає.... якості вищої освіти теж....
МОН України якось сором'язливо оголосила, що зменшення кількості вишів  відбудеться внаслідок конкуренції між ними. Але 3 роки минуло, а конкуренція якось не впливає на їх зменшення.... ні більше, ні менше МОН України у Правилах прийому запроваджує різноманітні коефіцієнти: сільський, регіональний, що свідчить про відсутність політичної волі та бажання мати якісну освіту.
Менша кількість вишів в Україні дала б значний поштовх до конкуренції між абітурієнтами, підвищила б їх мотивацію щодо майбутньої професії, зменшила б наплив тих, хто не здатний засвоїти програму вищої школи. І це все привело б до автоматичного підвищення прохідного балу. Але... МОН України зараз не має можливості впливати на життя вишів, адже у тих автономія. А акредитація поки що не стала тією можливістю для одних та інших, яка б сприяла підвищенню рівня вищої освіти та конкурентноспроможності випускників на ринку праці.
КРІМ ТОГО, маючи різні Академії наук, суспільство і держава не має хоч приблизного уявлення про те,
скільки буде створено робочих місць і які спецільності будуть затребувані в народному господарстві;
яка кількість випускників різних спеціальностей потрібна народному господарству щороку;
яка кількість вишів може це забезпечити;
яка ефективність наукової діяльності вишів (скільки коштів потрапляє у бюджет країни після запроваджень докторських "ноу-хау")
яка матеріальна база вишу стосовно підготовки тієї чи іншої спеціальності;
як приватні структури можуть фінансувати навчання своїх майбутніх працівників
який відсоток молодих людей можуть засвоїти програму вищої школи;
і що робити тим, хто не може навчатися у вишах....
І таких питань для досліджень безліч....
А поки, поки суспільству дають можливість побачити мізерну верхівку айсберга, який називається "вища освіта"...
Продовження буде? Чи БУДЕ?

Немає коментарів:

Дописати коментар