2024 - 2025 навчальниий рік виглядав оптимістично з огляду входження у передпілотний проєкт. SavEd - благодійний фонд, який опікувався науково-теоретичним та змістовим компонентом, був на висоті. Навчання, навчання і ще раз навчання: теорія, підкріплена практикою, місія, візія, стейкхолдери, бенефіціари, досвід інших освітніх систем, обмін проблемами між закладами загальної середньої освіти, підготовка педагогів до розробки модельних навчальних програм для курсів за вибором на перспектиу у 10-12 класах НУШ (профіль) - це далеко неповний перелік, який таки дав класного "штурханця"))) всім без винятку педагогічним колективам передпілотних закладів закладів освіти. Тому SavEd - респект та повага. Це, напевно, перша ложка меду у діжці з дьогтем....
Наступний крок - це переоснащення кабінетів відповідно до.... Тут ми ставимо три крапки, бо необхідно було з коліс якимось чином формувати матеріально-ресурсне наповнення кабінетів для 10-12 класів без модельних навчальних програм. Тут на сцену виходять директори та їх команди, які наполегливо, як мінери по мінному полю, напрацьовують такий документ. Цей процес тривав фактично пів року... І таки колективи досягнули успіху....
Далі - ще більш обнадійливе повідомлення про .... виділення 10 млн. гривень для придбання того, що захотіли педагоги-предметники. Це стосувалося, насамперед, природничої галузі та STEM-напрямку... Це ще дві ложки меду у діжці з дьогтем...
Наступний крок - це переоснащення кабінетів відповідно до.... Тут ми ставимо три крапки, бо необхідно було з коліс якимось чином формувати матеріально-ресурсне наповнення кабінетів для 10-12 класів без модельних навчальних програм. Тут на сцену виходять директори та їх команди, які наполегливо, як мінери по мінному полю, напрацьовують такий документ. Цей процес тривав фактично пів року... І таки колективи досягнули успіху....
Далі - ще більш обнадійливе повідомлення про .... виділення 10 млн. гривень для придбання того, що захотіли педагоги-предметники. Це стосувалося, насамперед, природничої галузі та STEM-напрямку... Це ще дві ложки меду у діжці з дьогтем...
Але такі класні перспективи завжди приводять до думки, що щось буде не дуже так... І це, як завжди, криється у фінансуванні.
Команди, які пропонують школам передпілот, живуть у парадигмі НУШ. Це ніби й природньо... Але передпілот 2025 року формує освітню програму на базі старого Державного стандарту профільної школи 2011 року. І упродовж всього навчального року центральне питання "Хто буде це фінансувати?" так і не було проговорене...
Команди, які пропонують школам передпілот, живуть у парадигмі НУШ. Це ніби й природньо... Але передпілот 2025 року формує освітню програму на базі старого Державного стандарту профільної школи 2011 року. І упродовж всього навчального року центральне питання "Хто буде це фінансувати?" так і не було проговорене...
Адже відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 30.12.22 р. №1472 «Деякі питання розподілу обсягу освітньої субвенції на 2023 рік» були внесені відповідні зміни до постанови КМУ від 27 грудня 2017 р. №1088 "Про затвердження формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами”, а саме: обсяг освітньої субвенції на 2023 рік визначено без урахування додаткових годин навчального плану (факультативні курси та індивідуальні заняття).
Це положення діяло і у 2023, і у 2024, і у 2025 роках. Навіть попри роз'яснення.
24 січня 2023 року Міністерство освіти і науки України надало додаткове роз’яснення №1/1057-23 «Про розрахунок обсягу освітньої субвенції на 2023 рік в доповнення до листа від 10.01.2023 № 1/385-23», де зазначено: оплата праці з нарахуваннями педагогічних працівників закладів та установ освіти, що визначені у статті 103-2 Бюджетного кодексу України, в тому числі за викладання додаткових годин навчального плану для учнів групи I на окремі предмети, факультативні курси, індивідуальні заняття тощо, може здійснюватися як за рахунок коштів освітньої субвенції, так і за рахунок коштів місцевих бюджетів. Тому виходять традиційні ножиці, коли держава вже не зобов'язана, а місцеві бюджети теж не зобов'язані...
Крім того, часто команда з реформування профільної освіти обнадіювала, що постанова КабМіну України затвердить експериментальний статус цих шкіл. Але і тут ... оптимізм завершився... тому, що у діючому Положенні про експериментальний загальноосвітній навчальний заклад від 20.03.2002 року (наказ МОН України № 114) щодо фінансування експериментальності зазначається, що
"5.1. Фінансування експериментального загальноосвітнього
навчального закладу здійснюється його засновником (власником) або уповноваженим ним органом відповідно до
встановленого законодавством порядку".
Отож, фінансування годин варіативної складової навчального
плану повинно здійснюватися за рахунок коштів місцевого бюджету
На сьогодні такий розклад:
1. постанови Кабінету Міністрів України про надання 30 школам
передпілоту статусу експериментального немає;
2. 14 серпня 2025 року предстаники міністерства повідомили, що
фінансування годиин варіатиивної складової навчального плану
здійснюється за кошти місцевого бюджету;
3. Обладнання та ресурсне забезпечення і також меблі у
заклади освіти не завезені, бо ще не закуплені.
Цього вистачає, щоб зрозуміти "нічого не зрозуміти".
І вкотре пересвідчуємося, що на рівні закладів освіти докладено
багато зусиль всього колективу та директора для того,
щоб таки розпочати навчальний рік, як "білі" люди - підготовленими.
Але уникання комунікації чи просто нехтування нею особливо у
питанні фінансування приводить до такого результату.
Під час останньої зустрічі багато директорів говорили
про проблеми інструментального характеру - і жоден не сказав
про фінансування.
Напевне, у тих школах воно таки є....
Тобто місцеві бюджети фінансують варіативну складову
і навіть більше,
або автономні бюджети частини шкіл акумулювали достатню
кількість коштів, щоб можна були вирішувати інструментальні
питання поділу варіативних годин навчального плану,
або заклади приватні і мають можливість таки зробити все
класно і за вищим розрядом...
Тому дивимося на перспективно успішних і ...
"без надії таки сподіваюсь"...
Продовження таки буде... Тільки яке і коли...
Немає коментарів:
Дописати коментар