Загальна кількість переглядів сторінки

неділя, 3 березня 2024 р.

АПОКАЛІПСИСИ СУДНОГО ДНЯ. ФАНТАСМАГОРІЯ

"– Як її звати, сер? – тихо спитав Том.
– Картину? Здається, “Монна Ліза”… Точно “Монна Ліза”.
– Слухайте оголошення, – мовив вершник. – Влада постановила, що сьогодні опівдні портрет на майдані буде віддано в руки тутешніх мешканців, аби вони могли взяти участь у знищенні…
Том і отямитися не встиг, як натовп, гукаючи, штовхаючись, борсаючись, поніс його до картини. Різкий звук полотна, що рветься… Поліцаї кинулися навтікача. Натовп вив, і руки дзьобали портрет, наче голодні птахи. Том відчув, як його буквально кинули крізь розбиту раму. Сліпо наслідуючи інших, він простяг руку, схопив клапоть лисніючого полотна, смикнув та впав, а поштовхи та стусани вибили його з натовпу на землю. Весь у саднах, одяг розірваний, він дивився, як стареча жувала шматки полотна, як чоловіки розмальовували раму, розкидали ногами жорсткі клапті, шматували їх у найдрібніше лахміття". (Рей Бредбері, "Усмішка")
Джерело: https://dovidka.biz.ua/r-bredberi-usmishka
Пошук відповідей на питання: "Чому молодь не хоче йти у школу?" складне та неоднозначне. У ньому є комплекс проблем, які між собою пов'язані. На жаль, часто аналізуючи їх, експерти та всі, хто хоче покращити ситуацію, дивится з позиції педагога не як людини, а як працівника. Тобто підвищення заробітної плати, зменшення бюрократичного тиску, пов'язаного з паперовою роботою, доброзичлива атмосфера у педагогічних колективах, повага зі сторони суспільства тощо. Це важливі компоненти. Є ще один, який може ставати сенсовим у бажанні стати педагогом. 
Це загальні тенденції світового розвитку (а чи розвитку?) людства, тому можна шукати заспокоєння у тому, що всі діти у світі такі і ніт цього не зробимо. І треба те сприйняти.  Але ті, хто має честь та гідність, звичайно будуть опонувати та аргументувати свої позиції. Чи їх почують? А чи зрозуміють? Мої думки можуть бути суб'єктивними, але вони мають право на існування. 
Тут трохи "прокручу платівку". Коли запитуєш у дітей-старшокласників, чи не хотілаб/хотів би стати педагогом, то у відповідь можна часто почути: "Нізащо! Бо я би повбивав/повбивала дітей! У мене не вистачило б терпіння!" Тобто дитина ще не дуже розбирається у філософії зарплати, соціального статусу, але добре розбирається у тому, що діти у класах нестерпні. І це говорять діти. 
Така ж позиція у частини батьків, які інколи намагаються "розрадити" педагогів або висловити комплімент чи захоплення їх роботою, зауважуючи, "і як ви з ними справляєтеся, терпите, вмієте дати раду тощо". 
Звичайно, не всі, звичайно, не у всіх випадках. Але... 
Звичайно, кожен і педагог, і дитина, і батьки, має свій досвід, має своє розуміння. 
Звичайно, це не про всіх дітей, але скільки яких  - про це даних немає. Все на рівні емпіризму. Звичайно, ковід, війна, стреси, - це все можна пояснити з позиції апокаліптичного. Але це можуть пояснювати ті, хто в системі. Хто поза нею - дивиться і бачить все це зі сторони - і робить свої висновки. Хто і які? 

Коли діти у класі ні з того, ні з сього на уроці починають фізичне насильство один проти одного. І на зауваження не реагують - то це приємно бачити молодому педагогу? І чи захоче він, маючи честь та гідність, докладати зусиль для того, щоб привести їх до порядку? І чи вдасться йому це зробити  і наскільки? І чи це його обов'язок? 

Коли діти на уроці у телефонах і не можуть відрватися від них. А на зауваження педагога чи спроби позбавати їх "іграшки" вибухають "праведним гнівом" і не можуть вгамуватися. І знову ж чи захоче він, маючи честь та гідність, докладати зусиль для того, щоб привести їх до порядку? І чи вдасться йому це зробити  і наскільки?

Коли на перерві у дітей 14-16 років можна почути тваринні звуки, і вони вважають це нормою.  Або, даючи зауваження чи ведучи розмову про дотримання правил, отримуєш кривляння і нецензурщину. Чи здатний молодий педагог/педагогиня це сприйняти як норму, коли він/вона має честь та гідність? 

Коли намагаєтеся зрозуміти причини того чи іншого вчинку, запитуючи, чому дитина так вчинила, отримуєте ємну і не завжди зрозумілу відповідь: "По приколу". Це один з випадків. В іншому - це "Не знаю/просто так". Дивлячись в очі, розумієш, що людині-підліткові не вдається якось осмислено дивитися на життя, Від цього може ставати моторошно, адже відповідь "Не знаю", - це відсутність відповідальності, що породжує дії, за які вона не буде нести отієї відповідальності. І глибинного усвідомлення з включенням совісті за такий вчинок, таку дію вчитель так і не дочекається. 

І це все відбувається з дня в день... Яка психіка може витримувати таке? І задля чого? Держава не має даних про те, скільки молоді стають ФОП в освітній сфері. А це індивідуальні групові заняття, на яких небагато дітей, і там не завжди є система державних вимог, і там не завжди навчаються тільки діти, але й дорослі, що дає змогу дещо "перепочити" або і в цілому переключитися на навчання дорослих.

Ми у педагогічному середовищі мало або й зовсім не говоримо про педагогічний ККД (коефіцієнт корисної дії) стосовно взаємодії зі здобувачами освіти. Навіщо дітям педагоги? І наскільки педагоги потрібний дитині? Ми, педагоги, батьки, живемо одними уявленнями про те, навіщо дитині відвідувати школу. Учні мають зовсім інші уявлення, які не збігаються і суперечать уявленням дорослих. 

І тоді логіка: або ми намагаємося дійти згоди - компромісу, або кожен буде намагатися нав'язувати своє, а інша сторона буде чинити активний або пасивний опір. Частійше - це друге, адже, щоб знайти компроміс - це означає мати спільну платформу цінностей, та формувати і дотримуватися спільно вироблених правил. Тут ще один феномен дитини третього тисячоліття: правила у них формуться свої, вони часто змінні, і, не треба, на їх думку, дотримуватися якихось загальних правил. Чому? Про це і вони, і наука замовчує. 

Цінності - різні. Отож, на думку дітей, їх - педагогів досвід часто-густо "древній". Інформації можна здобути самостійно і не тієї, яка вчить, а тієї, яка дає насолоду і дозволяє виділятися ендорфінам ще і ще. І це не завдяки старанням, наполегливості та праці, а творенням своєї віртуальної дійсності, де дитина стає "богом". А думати - сенсів немає, бо вже є штучний інтелект, і він все, що треба не для мене, а для педагога - "вирішить". 

Питання того, щоб різні покоління розуміли одне одного - це одна з тез. Але тут педагогу часто пропонують "опуститися до дитини", хоч інша теза для мене не менш важлива, спробувати показувати інші цінності (емпатії, любови, моралі, творення добра тощо) , щоб діти сприймали їх, як ознаку багатоманіття світу, і викликали, формували, виховували повагу до них дітей. Це теж складний і енергоємкий процес. І знову у частини молодих людей - педагогів не вистачить терпіння у такій діяльності. 

Коли намагаться педагог говорити, спілкуватися, доносити у свідомість дитини ті знання та вміння, щоб формувати компетентості, але дитина не може їх втримати (не хоче, не вміє, не потрібно) у пам'яті, і ти розумієш, що їй потрібно для цього 30-40-50 повторень, бо це діти, у яких принциповий підхід до запам'ятовування інформації, то знову ж повертаєшся у систему коефіцієнта корисної дії - взаємодії педагога та здобувача освіти. І коли з дитиною зробити таку кількість повторень? І наскільки вони будуть ефективними? І чи будуть?

Це, швидше за все, роздуми і відкриті для кожного  питання. Так, є діти у таких середовищ, які інші і чимось у цінностях схожі. І задля таких дітей, не зважаючи на все, описане вище, треба і далі продовжувати свій педагогічний шлях. Адже у них наше - насамперед людства - майбутнє. І тому їх треба зберегти і вчити жити, цінуючи і творячи добро. 

"– А навіщо ми усі тут зібралися? – спитав, поміркувавши, Том. – Чому ми повинні плювати?
Грігсбі й не глянув На нього, він дивився на сонце, розмірковуючи, котра година.
– Е, Томе, причин безліч. – Він розгублено простягнув руку до кишені, якої вже давно не було, за неіснуючою цигаркою. Том бачив цей рух мільйон разів. – Тут уся справа в ненависті, ненависті до усього, що пов’язане з минулим. Дай-но відповідь мені, як ми дійшли до такого стану? Міста – купи руїн, дороги від бомбардувань – наче пилка, вгору-вниз, поля ночами світяться, радіоактивні…" 
Джерело: https://dovidka.biz.ua/r-bredberi-usmishka

Немає коментарів:

Дописати коментар